Sandy's statistieken

woensdag 21 oktober 2009

Griep, maar welke?

Zaterdag zag ik nog geen reden om Groningen te bellen ivm met mijn 37,2 maar vanochtend had ik 38,3. Ik was gisteravond helemaal koud, rillen en dan weer warm. Ben toen met een paracetamol naar bed gegaan en vanochtend om 4 uur werd ik badend in het zweet wakker. Ik gelijk mijn temperatuur meten en die was dus te hoog. Ik strompelde naar de badkamer want mijn benen wilden niet zo goed. Ik ben weer in bed gekomen en voelde me hondsberoerd.
Om 7 uur hebben we Groningen gebeld en we konden gelijk komen. Het vermoeden rees dat het wel eens de mexicaanse griep kan zijn, of een variant ervan, eentje die nu heerst. Het zou natuurlijk ook afstoting kunnen zijn. Maar dat was het niet. Toen we daar op de Centrale Spoed Opvang kwamen, moest ik in de isoleerkamer. Arjan ook en we mochten er niet uit komen. De verpleegkundige en de longarts moesten zich met jas, handschoenen en een mondkapje aankleden. De verpleegkundige heeft allemaal kweekjes uit mijn neus en keel genomen, ook 10 buisjes bloed. Er kwam een rijdend rontgen apparaat binnen enz. Na een uur kwam een co-assisten ook in pakje mijn saturatie (99%)en bloeddruk meten (100/70)Dat was wel goed. Nog een uurtje later werd dit nogmaals gemeten. Rond half 12 kwam de longarts vertellen wat er was. Ze hebben een vermoeden dat ik een virale infectie heb, misschien de mexicaanse griep, ook wel nieuwe griep of een variant. Morgen weten ze welke het is.
Voor de duidelijkheid; Het is niet dodelijk als je er maar op tijd bij bent. Met Tamiflu worden deze griepvarianten de kop ingedrukt. Ik mag alleen even niet met andere mensen (die evt een verhoogd risico hebben) in aanraking komen tot ze weten wat ik heb. Het is (gewoon) griep die nu heerst.
Als ik me de komende dagen zieker ga voelen dan moet ik opgenomen worden en krijg ik een antibiotica kuur via het infuus en dan ben ik er waarschijnlijk sneller van af. Ze willen wel eerst kijken of het lichaam het zelf kan overwinnen. (Met Tamiflu)
Ik voel me nu wel aardig maar wel koud en wat rillerig. Toevallig zage nwe in een vandaag de rappende huis arts over de mexicaanse griep...

Te midden van een groeiend aantal Youtube filmpjes met de onwaarschijnlijkste complottheorieĆ«n rond de Mexicaanse griep heeft de Leidse huisarts en romanschrijver Walter Schrader zijn grieprap online gezet. Het is zijn poging om – met dochter en bevriende muzikant – reĆ«le voorlichting de verspreiding van de griep te vertragen. Schraders hartverwarmende poging is beter dan de waanzinnige filmpjes waarin griepvaccins als gevaarlijker dan de griep zelf opdoemen.

Maar heeft hij gelijk met zijn adviezen? Raak je gezicht niet aan. Hoest, hoest, hoest in je mouw en geef elkaar geen handen. Dan blijven we gezond. Dat is wat hij zijn luisteraars toerapt.



Geen opmerkingen: