Sandy's statistieken

woensdag 12 maart 2008

We gaan maar door.

Hieronder het verslagje van dewoensdag naar Picasso. Mijn leraar vroeg of ik dat wilde maken voor de nieuwsbrief van ons creativiteits centrum. Nou ja, ik ben de beroerdste niet..haha!
Heb ik gelijk een verslagje voor mijn weblog, handig he!



Picasso & Freud in het Gemeente Museum te Den Haag.

Woensdag 5 maart 2008, zijn we met 16 personen van de schildergroepen van Gerrit Terpstra naar Den Haag afgereisd. We zijn in de schildersgroep met het thema ‘Picasso’ bezig en dit is er natuurlijk een leuke aanvulling op.
De woensdag moesten we rond 8.30 uur bij de Heerenveense school (de cirkel) zijn. Daar stond het busje klaar met de chauffeur Libbe Terpstra en Gerrit natuurlijk ook. Het was die ochtend lekker koud, het had gevroren en menigeen die met de auto kwamen, hadden moeten krabben… Onze reis ging eerst naar Lemmer want daar bij de carpoolplaats stonden nog een aantal cursisten te wachten. Toen ook die in de bus zaten, gingen we echt naar Den Haag. Tegen 10.45 uur waren we voor het gemeente museum. We moesten in de rij wachten. Het was er zeer druk. We waren dus niet de enige liefhebbers! Eerst hebben we koffie/thee en wat te eten genomen en toen zijn we naar de zalen gegaan waar het werk van Picasso was te bewonderen.

Als iemand de titel “kunstenaar van de 20ste eeuw” verdient, is het Picasso (1881-1973) wel. In de tentoonstelling, die zijn hele carrière beslaat, komt zijn onvermoeibare experimenteerdrift duidelijk naar voren. Naast schilderijen uit zijn begintijd, de fase van het kubisme en zijn blauwe periode is er ook een overzicht van zijn sculpturen en zijn vele schetsen. Het zwaartepunt van de expositie ligt op het late werk van Picasso. Tot zijn dood in 1973 werkte hij als een bezetene aan grote composities in olieverf, zoals “musketier en amor”(1969).


In de volgende zalen, voor het eerst in Nederland te zien, was de tentoonstelling van Lucien Freud(1922), de kleinzoon van de beroemde psychiater Sigmund Freud te zien. Wereldberoemd zijn, zijn indringende en niets verhullende portretten en naakten. Met zijn scherpe, persoonlijke blik legt hij de verborgen gevoelens en gedachten bloot van degene die voor hem zit. Dit resulteert in indrukwekkende en zeer persoonlijke portretten van kwetsbare individuen. In zijn beginjaren werkt Freud in een vlakke, schematische stijl. Daarna verandert zijn stijl: zijn schilderijen worden losser, het verfgebruik dikker, de modellen voluptueuzer en hij maakt meer gebruik van licht en schaduw. Hij zet zijn modellen genadeloos neer. Hangbuiken, rimpels, wallen onderkinnen en plooien, niks ontgaat hem.

Om 14 .00 uur kon iedereen mee gaan naar Scheveningen, daar kon je uitwaaien op de pier of naar het museum “beelden aan zee”. We kregen tot 15 uur de tijd. Toen moesten we de mensen die in Den Haag waren gebleven weer ophalen en gingen we terug naar Friesland. Het was een hele leuke dag, zeker voor herhaling vatbaat!



Donderdag moest ik voor controle naar het UMCG. Ik was er lekker vroeg en tot mijn verbazing hoefde ik geen foto meer te maken. Alleen bloedprikken, longfunctie, die was nu 3.06 FEV1...dus zeer goed. en als laatste naar de arts. Eigenlijk was alles wel oke. De bloedwaarden waren ook allemaal weer beter geworden en er zijn weer wat wijzigingen doorgevoerd in mijn mediatie lijst.
Ik mocht de fluconazol, tegen de candida schimmel stoppen maar dan moest ik in stapjes de prograft weer wat omhoog doen. Ik heb nu 2 x daags 3,5 mg. Ook mocht de prednison naar beneden. Ik moet nu dag 1 10 mg en dag 2 7,5 mg en dat zo om en om. Daarna gaat het weer naar beneden enz. Ook de magnesium mocht ik halveren. Wel neem ik nu een extra zakje movicolon want ik ben bang dat ik weer wat verstopt raak. Ik had de woensdag en donderdag weinig last van pijnen in mijn buik, gelukkig maar ja, net als ik daar ben is het er niet en kunnen ze dat niet controleren. Altijd zo!

Ik was om half 11 al weer klaar en om 12 uur was ik weer thuis. Heb ik even geslapen want ik was wel aardig moe. Had het ook best druk gehad en dar bij ook veel slecht slapen ivm pijn in mijn buik.
Vrijdag ben ik even op visite geweest bij eentje van zwemmen en die is ook ontieglijk benauwd en komt voorlopig niet zwemmen. Daarna gelijk door naar zwemmen en het was weer heerlijk!
Na het zwemmen was het mijn beurt om te trakteren op een borrelhapjes portie. Iedereen tracteerd een keertje... erg leuk, lekker en gezellig!

Zaterdag moest arjan eerst voor mij een kaartje kopen voor heerenveen-ajax maar het was al uitverkocht, helaas.. en nu hebben we ook geen tele 2 voetbal meer...das balen.
Toen ging ie naar de kapper en kwam terug met tijgerbolletjes. Dus hebben we even lekker ontbeten. We moesten wachten op tnt post omdat ik stomaspullen had besteld en vrijdag was ik niet thuis. Ze bezorgen van combi care alleen op huisadres en niet bij de buren...Maar om half 12 kwam het gelukkig en konden we boodschappen gaan doen. Ik had alweer erg pijn en ben 's middags weer even naar bed gegaan.
Zondag was ook zo'n rot dag. Zo'n beetje de hele dag pijn gehad en weinig kunnen doen wat ik graag had willen doen.
Maandag kwam mijn hulp weer en 's middags ben ik weer wezen schilderen. Af en toe kreeg ik weer pijnsteken en kon ik even niets doen, maar gewoon maar door gaan.
Gisteren was ook weer zo'n dag met veel pijn. Ik heb nog wel wat voor het astma fonds gedaan en om half 4 moest ik weer sporten, moet zeggen dat het wel aardig ging. Na het eten moest ik nog naar een vergadering van het astma fonds en dat was eigenlijk best wel gezellig weer.
Om 10 uur was ik thuis en we zijn gelijk naarbed gegaan. Ik kon weer niet slapenvan de pijn en ben maar weer eens beneden op de bank gaan liggen. Om 5 uur vanochtend werd ik wakker en ben ook maar weer in bed gaan liggen. Ik was om 7 uur wakker en hoorde arjan weg gaan. Om half 8 maar eruit gegaan en ben om half 9 naar het ziekenhuis hier in heerenveen geweest om mijn prograft spiegel te laten prikken. Om te kijken of ie goed is. Als het allemaal goed is, krijg ik vrijdag te horen als er iets moet veranderen. Ik hoef pas in mei weer te komen op controle dus das wel lekker.
Toen ik thuis kwam heb ik mijn pillen en ontbijtje genomen en even gtst zitten kijken. Zometeen maar weer even lunchen en naar boetseren...ook weer zin in.

Ik heb nu eindelijk mijn engelse weblog ge-update. Ik ga die verder niet meer bijwerken want ik vergeet het steeds...Daar heb ik ook foto's van mijn transplantatie en buikoperatie opgezet, die ik hier nooit eerder heb geplaatst. Dus kijk er maar eens!

Morgen ga ik weer naar mijn shiatsu therapeute. Ben er weer aan toe, misschien kan zij weer mijn pijn wegnemen...hoop het wel.
Vrijdag weer sporten en zwemmen en dan weer weekend....!

Geen opmerkingen: