Sandy's statistieken

dinsdag 18 december 2007

Nieuwe onderzoeken




Zo daar ben ik weer eens. Gisteren heb ik een buikfoto en thorax foto gehad en ik moest een longfunctie blazen. Dat was allemaal wel goed alhoewel er wel weer veel ontlasting te zien was in mijn darmen. Ik krijg daar nu magnesiumpillen voor die een laxerende werking hebben. Vanaf gisteravond moest ik contrastvloeistof drinken, niet zo vies als de colofort dit keer. Dus dat was wel te doen. Vanochtend kreeg ik geen ontbijt maar wel dat spul (telebrix).

Ct-scan Inleiding
CT is een afkorting van Computer Tomografie. Er wordt een serie röntgenfoto’s vanuit verschillende invalshoeken gemaakt met een speciaal apparaat.
Soms wordt er gebruik gemaakt van een contrastvloeistof om bloedvaten en/ of organen beter zichtbaar te maken op de foto’s.

Waarom een CT-scan
Een CT-scan geeft de inwendige organen en weefsels in het onderzochte gebied weer, welke met gewone röntgenfoto’s niet of anders zichtbaar worden.

Hoe wordt een CT-scan gedaan
Met behulp van de CT-scanner worden fotografisch dunne dwarsdoorsneden van het te onderzoeken lichaamsdeel gemaakt.
U komt te liggen op de onderzoekstafel van de CT-scanner.
Deze tafel wordt tijdens het onderzoek door een brede ring geschoven. Deze ring is aan de voor- en achterkant open. In deze ring zit een röntgenbuis die (voor u niet merkbaar) om u heen draait. Tijdens het maken van de foto’s komen er röntgenstralen uit de röntgenbuis.
Deze stralen worden aan de andere kant van het lichaam gemeten. Met deze meetgegevens reconstrueert de computer een röntgenfoto. In de ruimte waar de CT-scanner staat, zult u enige tijd alleen moeten verblijven. Wel houdt er constant een laborant(e) een oog op u en via de intercom kunt u contact met elkaar houden. De laborant(e) vertelt u precies wat u moet doen en u kunt eventueel nog vragen stellen. Belangrijk is dat u tijdens het gehele onderzoek zo stil mogelijk blijft liggen. Bij sommige scans wordt u via de intercom gevraagd om tijdens het maken van de foto de adem even in te houden.

De duur van het onderzoek ligt tussen de 15 en 30 minuten, dit hangt af van de hoeveelheid foto’s die moeten worden gemaakt.

Gebruik van contrastvloeistof
Bij sommige CT-scans is het nodig om jodiumhoudende contrastvloeistof te gebruiken. Dit is om onderscheid te maken tussen de verschillende organen en weefsels in het lichaam. Zo kan het zijn dat u contrastvloeistof te drinken krijgt en/ of dat u via een naaldje in de armader contrastvloeistof krijgt ingespoten. Het is mogelijk dat het drinken van deze contrastvloeistof diarree veroorzaakt.
Wanneer de contrastvloeistof wordt ingespoten kan dit een kortdurend, warm gevoel geven in uw lichaam.

Voorbereiding

Belangrijk
Bent u diabetespatient(e) en u gebruikt metformine = glucophage, wilt u dan vooraf contact opnemen met de afdeling radiologie.

CT van de organen in de buik
Wanneer er een CT-scan van de organen in de buik wordt gemaakt, krijgt u tijdens het onderzoek contrastvloeistof ingespoten via de arm ader.

De dag vóór het onderzoek moet u beginnen met het drinken van een verdunde contrastvloeistof.
Het flesje met contrastvloeistof Telebrix Gastro krijgt u van tevoren bij de balie van de röntgenafdeling.
Dit flesje moet u met 1 liter water/limonadesiroop vermengen en drinken.
Houdt u zich bij het drinken aan het volgende voorschrift:

Indien het onderzoek ’s morgens plaats vindt, drinkt u de dag tevoren de contrastvloeistof:
om 09.00 uur 200 cc;
om 13.00 uur 200 cc;
om 21.00 uur 200 cc.
U houdt 400 cc over voor de volgende dag.

Op de dag van de CT-scan dient u 3 uur voor het onderzoek nuchter te blijven, voor die tijd mag u een licht ontbijt gebruiken. De resterende 400 cc contrastvloeistof drinkt u 1½ uur voor het onderzoek op.
Medicijnen mag u gewoon innemen, eventueel met een beetje water.
Vlak voor het onderzoek, op de röntgenafdeling zelf, krijgt u nog wat contrastvloeistof te drinken. Meldt u zich daarom 1 kwartier voor de afgesproken tijd.




Toen ik daar kwam kreeg ik nog meer telebrix te drinken en daarna werd ik opgehaald. Ik kreeg een infuusje en de radioloog prikte in een keer goed. Toen op de bank liggen en werd ik een paar keer door het apparaat geschoven en moest ik mijn arm omhoog doen en af en toe de adem inhouden. Na 10 miniten geloof ik was het al klaar, mijn infuus werd er weer uitgehaald en kon ik weer terug naar mijn bedje. Ik kreeg gelijk eten want het was 12 uur. Had ik wel zin in hoor, geen ontbijtje gehad.

Daarna ben ik gaan liggen in bed en heb heerlijk geslapen. Tot de thee kwam om half 3. Ik nam thee en melk en kreeg nutridrink maar wel de verkeerde, de yoghurt smaak...dat heette vroeger ensini en dat is niet zo lekker. Maar goed, ik kreeg rond half 4 enorme pijn in mijn maag darm streek. Kreeg het er warm van en ben in bed gaan liggen, maar zoveel pijn had ik nog nooit gehad. De nurse pracitioner kwam even langs en ze heeft gelijk even mijn buik bekeken enz. Ze ging overleggen met de mld arts. Ze hadden de uitslagen van de biopten en het blijkt dat er eigenlijk weinig uitgekomen is, althans geen enge dingen, wel wat ontsteking maar niks meer.
pfff gelukkig maar.
Ze willen nu toch nog een ander dunnedarm onderzoek gaan doen omdat ze met dat ene onderzoek niet zover in de dunne darm konden komen. Aan het einde van deze week zal dat zijn.
Morgen krijg ik ijzer toegediend via het infuus want dat was aan de lage kant, wat niet haha...de eiwitten worden waarschijnlijk wel opgenomen maar via de darmen raak ik ze ook weer kwijt. En daar zijn ze dus naar op zoek.
Donderdag krijg ik een lever en buik echo en waarschijnlijk is vrijdag dan dat darmonderzoek. Maar dat hoor ik nog. Ik heb gevraagd of ik zaterdag wel thuis ben, want dan ga ik op kerstdiner bij Minne en Tim in Alkmaar. Ze vonden wel dat dat door moet gaan. Mocht er verder nog wat gedaan worden, dan gaat dat in januari gebeuren, tenminste, dat wil ik graag. Leuk kerst en oud en nieuw thuis vieren enz..

Deze week ben ik hier nog wel even, kreeg weer leuke kaarten, bedankt allemaal!
Een ervan was een klavertje vier, hier een plaatje van eentje...

Geen opmerkingen: