Sandy's statistieken

vrijdag 28 december 2007

Sondevoeding via duodenumsonde

Zo daar ben ik eindelijk met een up-date. Ik kwam er even niet aan toe mede door de pijn en doordat ik niks wist.
De mdl-arts is gisteren geweest en die dacht dat het de dikke darm zou zijn maar toen hij mijn buik had bekeken vond hij dat de darmen wel aan het werk waren en dat het normaal klinkt in de buik. Hij zou alle gegevens van alle onderzoeken bestuderen en kijken of er al een uitslag is van de biopten.
Het blijkt uiteindelijk de maag te zijn. Die is erg groot en doet zijn werk niet. Hij is enorm lui en dat komt door de transplantatie. Iedereen heeft daarna een wat trage maag maar dat hersteld zich vaak snel alleen ik ben een van de gelukkigen waarbij dat heel lang duurt.
Uit de biopten is niet zoveel gebleken, wel misschien dat candida schimmel, wat ik ook in mijn slokdarm heb en daar krijg ik al medicatie voor. Mijn maag loopt van de ene kant naar de andere kant van de buik, dus groter als op het plaatje staat aangegeven. Ook kneed hij het voedsel niet en geeft het niet genoeg door aan de darm. Daardoor blijft het eten lang in de maag zitten. Maar goed, dat probleem was wel bekend.
Ik heb vanmiddag een duodenumsonde gekregen. Die loopt via de maag naar de darm. Ik mag in principe naar huis maar in de opruimbui van afgelopen zomer, heb ik alle sondevoedingssystemen weggegooid dus moet dat eerst door de apotheek worden besteld maar ja, net voor het weekend wordt het natuurlijk niks...en het is maar de vraag of ik maandag de spullen thuis kan hebben. Nou ja dan blijf ik gezellig hier.
Zolang dat niet geregeld is, ga ik niet naar huis.
Ik mag nu niks meer vasts eten nemen alleen vloeibaar omdat mijn maag rust krijgt. Ik heb nu energy multi fibre voeding en hopelijk doet het zijn werk om mij ipv 47 naar 57 kg te krijgen. Lijk verdorie wel een anorexiapatient. Nu helemaal met mijn sondevoedingsdraad uit mijn neus...

Ik weet niet of ik het weekend al naar huis kan, maar dan zal ik het wel laten weten.
Mijn vader en moeder zijn vandaag gekomen en mijn moeder blijft hier, althans in heerenveen en zal steeds hier komen. Wel fijn hoor. Of ik maandag hier ben of thuis is dus nog onzeker. Ze proberen iedereen huiswaarts te zenden. Gelijk hebben ze natuurlijk.
Prettig weekend! Boodschap ze, hoef ik dit keer niet te doen, mama en arjan doen het morgen geloof ik haha!

Geen opmerkingen: